Hennes & Mauritz AB, som vanligtvis benämns med förkortningen H&M, är ett av Sveriges och världens största företag. H&M är ett detaljhandelsföretag med fokus på kläder och mode. H&M har gjort stor succé genom att erbjuda mycket prisvärda produkter. H&M grundades 1947 i Västerås av Erling Persson och företaget drivs idag av hans barnbarn Karl-Johan Persson. 1964 startade expanderingen till nya marknader när den första utlandsbutiken öppnade i Norge. 1974 börsintroducerades företaget och idag har H&M vuxit till ett multinationellt företag med flera hundra miljarder kronor i omsättning. Företaget finns representerat över hela världen i totalt 70 länder och har fler butiker än den största konkurrenten Zara. Sedan 1998 intog H&M ytterligare en marknad genom att erbjuda sina produkter online.
1998 öppnade H&M sin första nätbutik. Sverige var den första onlinemarknaden och sedan dess har mycket hänt. Idag är det möjligt att beställa från H&Ms nätbutik Hm.com i 47 olika länder. Under 2018 vändes många blickar mot H&M då H&M-aktien föll kraftigt på börsen efter att företagets första kvartalsrapport redovisade ett sämre resultat än förväntat. Flera anledningar pekades ut som orsak till det dåliga resultatet, bland annat ett vikande rörelseresultat, ett växande varulager och en för långsam anpassning till nya konsumentbeteenden. Allt fler konsumenter handlar varor online istället för i butik. Detta slår hårt mot kedjor som H&M som har så många butiker och därmed fasta kostnader. Här följer mer information om H&Ms onlinesatsning – Hm.com.
Utbud & Medlemskap i H&M Club
Hm.com erbjuder majoriteten av H&Ms ordinarie utbud samt unika online-kollektioner. Här erbjuds produkter för kvinnor, män och barn. Förutom kläder erbjuds även underkläder, kosmetik, skor och accessoarer. I vissa länder kan du även köpa H&M Home-produkter (heminredning och dekoration) på hm.com. Som ett steg i deras online-satsning erbjuds vissa kollektioner endast online. Ett exempel på en sådan kollektion är bröllopskollektionen med brudklänningar som släpptes hösten 2018 och endast gick att köpa på hm.com. H&M satsar även stort på onlineköp i deras lojalitetsprogram H&M Club. Medlemskapet är kostnadsfritt och det ger många fördelar, bland annat olika rabatter, fri frakt och fria returer på hm.com. Dessutom får klubbmedlemmarna ofta digitala rabatter som kan utnyttjas online.
Försäljningsresultat online
När H&M redovisade sin årsrapport i början av 2018 var det många investerare som flydde på grund av att resultatet var sämre än förväntat. Efter att årsrapporten släpptes gick H&M ut med ett pressmeddelande där de beskrev att H&M genomgår ett förändringsarbete för att anpassa sig efter det “pågående skiftet i branschen” Med det syftade de till det förändrade konsumentbeteendet där allt fler konsumenter väljer att handla mode och kläder online. 2017 uppgick H&Ms försäljning online till 29 miljarder kronor vilket utgör 12,5 % av den totala försäljningen. Lönsamheten för online-försäljningen är dock hög och utgör 22 % av rörelseresultatet. I deras prognos väntas försäljningen online att öka och utgöra 25 % av 2018 års resultat.
Marknader online
År 1998 lanserades hm.se (som senare blev hm.com). Första onlinemarknaden var Sverige och idag går det att handla på hm.com från 47 olika länder. I Europa är nätbutiken tillgänglig i samtliga EU-länder samt Norge, Schweiz, Turkiet och Ryssland. Asien är en mycket viktig online-marknad och onlineförsäljning finns tillgängligt i bland annat Japan, Kina, Sydkorea, Taiwan, Indien och Filippinerna. Onlineförsäljningen i Nord- och Sydamerika är endast tillgänglig i USA, Kanada och Puerto Rico. I Mellanöstern kan man handla online i Saudiarabien, Kuwait och Förenade Arabemiraten. Hm.com är inte tillgängligt i något afrikanskt land eller i Oceanien. De senaste onlinemarknaderna, som öppnande 2018, var Indien, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten. Online-expansionen planeras till Mexiko och Egypten under 2018/2019.
Returer, villkor & annat
Hm.com har kritiserats för att inte kunna mäta sig med konkurrenterna när det kommer till villkoren för försäljningen online. Kritiken har bland annat inkluderat att H&M inte erbjuder fri frakt och fria returer samt att deras leveranser är långsamma. Detta har dock ändrats på sistone och nu har de många incitament för att konsumenterna ska handla online. Bland annat erbjuds expressleverans, möjligheten att köpa online och lämna tillbaka varan i butik samt gratis frakt och fri retur om du går med i H&M Club. H&M Club erbjuder även poäng som kan lösas in mot produkter. Samtliga poäng för onlineköp registreras automatiskt och det går enkelt att ha koll på sitt poängsaldo om du loggar in på medlemskontot på hm.com.